Fra klubben sin side har det gjennom 2020 vært arbeidet med mange forskjellige saker, forståelse av punkt i tariffavtalen om svingskift er en gjenganger. Bedriftens flytting av personell fra en installasjon skapte en lang og vond prosess for de involverte frem til vi fant løsninger alle kunne leve med. Det ble allikevel korona som ble det altoverskyggende gjennom hele året.
I motsetning til mange andre klubben fikk vi avholdt årsmøtet og tillitsvalgtsamling i slutten av februar, før covid-19 satte en stopper for det meste, rundt 20 delegatere og gjester var til stede på samlingen som var over to dager.
Tidlig i mars stengte Norge ned, Repsol avbryter plugging av brønnene på Gyda og går ned på sikkerhetsbemanning noe som innebar permittering av personell, Okea utvidet oppholdsperioden til 28 dager og krevde en ukes karantene for utreisepersonell, utenlandsboende ansatte fikk ikke komme inn i Norge og noen operatører valgte å redusere bemanningen en periode. Dette var bare noe av det vi sto overfor.
Ganske snart kom smittevernstiltakene på plass og vi fikk en ny yrkesgruppe, «spritvakt». Disse nye tiltakene medførte behov for ekstrapersonell på samtlige innretninger, noe som betød at bedriften hadde behov for å ta inn kontraktsvikarer, men før de kunne det måtte de trekke permitteringene for personellet fra Gyda. Gyda personellet gikk inn i ressurspoolen og ble der til Gyda oppbemannet i oktober-november.
Mens de fleste operatørene har valgt å ha smittevernpersonellet som ekstra har Seadrill valgt å ta de inn som en fast del av bemanningen frem til endring i koronasituasjonen tilsier at de kan tas bort.
I slutten av april informerer Transocean at de hadde valgt Sodexo som ny samarbeidspartner. Det gikk enda noen uker før det ble offentligjort at Sodexo fikk kontrakten og skulle overta etter NOC og 4Service. I kontraktsinnbydelsen hadde TO lagt til grunn Equinors plan for «rig for the future», der tankene er at det i fremtiden skal bygges rigger som skal være fullautomatiserte og ha 50% lavere bemanning enn i dag. Transocean var klar på at en eventuell bemanningsreduksjon ikke skulle medføre merarbeid på de resterende.
Sodexo ble valgt ut fra et konsept der vaskeritjenesten blir lagt til land og nattlunch blir selvbetjent. Vaskeritjenesten til land har bedriften lang erfaring med fra faste installasjoner der de har hatt det i over 25 år. Konseptet med pre-pakket mat for oppvarming er heller ikke nytt, men det gjenstår å se hvordan dette kan gjennomføres, ikke minst når et halvt riggmannskap skal ha selvbetjening. Den første synlige endringen etter overtakelsen av kontrakten ble at kiosken ble ubemannet og tilgjengelig 24-7, all betaling foregår via app.
Transocean Equinox ble tatt ut som pilotrigg for å teste ut konseptet. Vernetjenesten har vært tett på og rundt vaskeritjenesten har det vært en KV08 prosess for å sikre arbeidstakermedvirkning. Prosedyren KV08 sikrer endringsprosesser og skal ende opp i vedtak i AMU før gjennomføring. I AMU i desember ble det vedtatt å legge vaskeritjenesten på Equinox til land da all logistikk til og fra land samt lager for rent og skittent tøy var på plass ombord.
Etter hvert vil de andre riggene til Transocean følge etter. Siden det er snakk om en permanent endring i bemanning er det de med lavest konsernansiennitet som blir tatt av riggen, noe som kan medføre at noen må endre rotasjon, overtallig personell overføres til resurspool i henhold til ansiennitet.
Kontrakten ble overtatt 1. juli og rundt 160 ansatte fra NOC og 4Service ble virksomhetsoverdratt.
Høsten 2019 ble bedriften kontaktet av Dolphin og spørsmål om å ta forpleiningen på Borgland Dolphin. Denne ble bemannet med personell fra Sodexo og tre ledet innleide forpleiningsledere fra Dolphin. Riggen har vært litt inn og ut av oppdrag i 2020, men har lengre kontrakter fra 2021.
Etter at Dolphin i «alle år» har drevet forpleiningen med egne ansatte overtok Sodexo forpleiningen på Dolphin sine rigger, Bideford og Borgland. 6 ansatte fra Dolphin ble virksomhetsoverdratt.
Etter sommeren ble Blackford Dolphin bemannet under forseiling av fra Norge til Kanariøyene. Boreskipet Bolette Dolphin ble flyttet til Mongstad for opplag etter opplag i Portugal og ble bemannet av ett skift i 2-4 rotasjon. Ettersom Dolphin bruker Bolette som karantenehotell for det britiske mannskapet har de ikke forpleining ombord.
Fra 1.11. overtok Sodexo FM drift av landenhetene til Shell som en del av en global kontrakt.
Begge tariffoppgjørene som hadde utløp 1.juni ble utsatt til høsten, mens NOG oppgjøret gikk til mekling og ble avgjort der ble NR avgjort under forhandlingene. Til tross for situasjonen rundt korona, som arbeidsgiversiden brukte for det den var verd, ble resultatene som forventet for vårt vedkommende.
Lokale forhandlinger for forpleiningslederene ble i tråd med hva de sentrale oppgjørene var kommet frem til.
Helt på tampen av 2020 fikk Rowan Stavanger et massivt koronautbrudd og hele riggen ble satt i karantene på land. Én Sodexo ansatt testet positivt med milde symptomer.
Ved utgangen av året hadde klubben 290 medlemmer på flyt og fast.
Summary in Enlish
2020 has passed, a special year marked by the Covid-19 pandemic.
Last year; we negotiate the collective bargaining agreement with result as expected, Sodexo received new contracts, increased activity and a new position that is still referred to as the "spritvakt". 2020 will most off all be remembered for Covid-19 and the pandemic that struck us at the beginning of the year.
Here is a summary of last year.
From the club's side, there has been work on many different issues, understanding the collective agreement on swing shifts is a recurring theme. The company's relocation of personnel from an installation created a long and painful process for those involved until we found solutions everyone could live with. It was still the corona that became the overriding feature throughout the year. Unlike many other clubs, we held the annual meeting and union election meeting at the end of February before covid-19 put a stop to most things, around 20 delegates and guests were present at the meeting which was over two days.
In early March, Norway shut down, Repsol cancels the plugging of the wells at Gyda and reduces to safety staffing, which meant laying off personnel, Okea extended the stay to 28 days and demanded a one-week quarantine for departure personnel, foreign employees were not allowed to enter Norway and some operators chose to reduce staffing for a period.
Pretty soon, the infection control measures came into place and we got a new occupational group, "spritvakt". These new measures entailed a need for extra personnel at all facilities, which meant that the company needed to take in contract substitutes, but before they could, they had to deduct the redundancies for the personnel from Gyda. The Gyda personnel went into the temp pool for a period and returned to Gyda in October-November. While most operators have chosen to have the infection control personnel as an extra, Seadrill has chosen to take them in as a permanent part of the staff until a change in the corona situation indicates that they can be removed.
At the end of April, Transocean informs that they had chosen Sodexo as a new partner. It took a few more weeks before it was announced that Sodexo got the contract and was to take over after NOC and 4Service. In the contract invitation, TO had based Equinor's plan for "rig for the future", where the idea is that in the future rigs will be built that will be fully automated and have 50% lower staffing than today. Transocean was aware that a possible staff reduction would not lead to additional work on the remaining ones. Sodexo was chosen based on a concept where the laundry service is put ashore and night lunch is self-service. The company has long experience with the onshore laundry service from fixed installations where they have done this for over 25 years. The concept of pre-packaged food for heating is also not new, but it remains to be seen how this can be done, not least when half the rig crew will have self-service. The first visible change after the takeover of the contract was that the bonded store became unmanned and available 24-7, all payment is made via the app. Transocean Equinox was taken out as a pilot rig to test the concept. The main safety delegates has been close to the process around the laundry service, there has been a KV08 process to ensure employee participation. The procedure KV08 ensures change processes and must end up in a decision in AMU before implementation. In AMU in December, it was decided to put the laundry service on Equinox ashore when all logistics to and from shore as well as storage for clean and dirty clothes were in place on board.
Eventually, the other rigs of Transocean will follow. Since this is a permanent change in staffing, those with the lowest corporate seniority on the rig will be taken off the rig, which may mean that someone has to change rotation, redundant personnel are transferred to the temp pool according to seniority. The contract was taken over on 1 July and around 160 employees from NOC and 4Service were transferred.
In the autumn of 2019, the company was contacted by Dolphin and asked to take the catering on Borgland Dolphin. Borgland was staffed with personnel from Sodexo and three led hired catering managers from Dolphin. The rig has been in and out of operation in 2020, but has longer contracts in 2021. After Dolphin has run the catering with its own employees, Sodexo got the contract to take over the catering on Dolphin's rigs, Bideford and Borgland. 6 employees from Dolphin were transferred. After the summer, the Blackford Dolphin was manned while sailing from Norway to the Canary Islands. Bolette Dolphin which was moved to Mongstad for stacking after stacking in Portugal was manned by one shift in 2-4 rotation. As Dolphin uses Bolette as a quarantine hotel for the British crew, they do not have catering on board at the present.
From 1 November Sodexo took over operation of Shell's land units as part of a global contract.
Both collective bargaining agreements that expired on 1 June were postponed until the autumn, while NOG the settlement went to mediation and was decided there, NR was decided during the negotiations. Despite the situation around the corona, which the employer side used for what it was worth, the results were as expected for us.
Local negotiations for the catering managers were in line with what the central settlements had come to.
At the very end of 2020, Rowan Stavanger had a massive corona outbreak and the entire rig was quarantined on shore.One Sodexo employee tested positive with mild symptoms.
At the end of the year, the club had 290 members.